Comparació entre les teories del desenvolupament humà
En aquesta primera entrada del blog, us
presentem la comparació entre les principals teories del desenvolupament humà.
En aquest escrit, compararem quatre psicoanalítics; Sigmund Freud, Jean Piaget,
Erik Erikson i Henry Wallon. Tots ells van estudiar els canvis psicològics i de
conducta de les persones al llarg de la vida.

La fase a analitzar és la genital. Aquí
trobem la pubertat, és a dir l'adolescència, però hem de remarcar que aquesta
etapa dura fins a l'edat adulta. Els individus comencen a tenir certa
curiositat per la sexualitat, a respondre els dubtes sobre aquesta, a trobar la
seva identitat. Trobem certs enfrontaments socials, ja que en aquesta etapa es
desenvolupen definitivament els trets de la nostra personalitat. En aquesta
etapa, creix un interès pel benestar de les altres persones i l'objectiu
principal és mantenir un equilibri a la vida.

Piaget, contràriament a Freud, entén
l'efectivitat com un subproducte el qual és cognitiu, que considera com el
concepte fonamental. El mètode de Piaget es basa en una conversa oberta amb el
pacient, formulant-li preguntes que afavoreixen la seva pròpia actitud mental.
Aquesta teoria està formada per cinc estadis i nosaltres, tot seguit, farem una
breu explicació de l'últim.
Aquest període, l'estadi formal, va dels
12 anys en endavant, això engloba l'adolescència i l'adult. És caracteritzat per
l'assoliment del raonament lògic, en altres paraules, tenim una capacitat
lògica per arribar a certes conclusions. Segons Piaget, ja tenim la capacitat
de formular idees de coses que encara no ens han ensenyat o no hem après i
comprendre idees abstractes o que seran possibles en un futur.
En aquesta etapa, tenim la capacitat de
reflexionar sobre els problemes i pensar diferents solucions per aquests, i
també pensar en el món que ens envolta. Es desenvolupa una major comprensió del
món i es té la idea de causa-efecte.

Erikson amb la seva teoria va tractar de
veure com un individu madura físicament i emocionalment juntament amb les
reaccions que aquest ha fet provocar en les seves activitats i les seves
accions. Aquesta també observa com s'adapta al procés de canvi constant de la
vida, és a dir, en els canvis que es produeixen al món i que resulten
incontrolables.
Aquesta es diferencia de les altres
teories en el fet que aquesta consta de vuit estadis. Nosaltres ens centrarem
en el cinquè estadi.
Aquesta etapa està més limitada que les
d'altres psicoanalítics, ja que comença als 12 anys i acaba als 18-19, és
l'època de l'adolescència. Aquí s'experimenta una cerca per poder trobar la
teva identitat, ens preguntem qui som, i fins i tot patir una crisi
d'identitat, aquesta farà que tots els conflictes de les etapes anteriors
tornin a sortir a la llum. Els individus volen ser autònoms i independents, per
tant volen mostrar-se distants de les figures paternes. Es prefereix passar
temps amb els amics i es comença a decidir el futur, on viure, què estudiar,
que volen ser, ...
Trobar "el tresor" d'aquesta
recerca pot arribar a ser complicat, ja que pot generar dubtes i confusió sobre
la teva identitat.

Per a Wallon, l'ésser humà es
desenvolupa segons el nivell general del medi al qual pertany, així bé, per
diferents medis hi ha diferents individus. Per una altra banda, el
desenvolupament psíquic no es fa automàticament, sinó que necessita un
aprenentatge, al qual es fa a través del contacte amb el medi ambient.
L'autor considera que la infància humana
té un significat propi i un paper fonamental que és el de la formació de
l'home. En aquest procés de la infància, es produeixen moments crítics del
desenvolupament, on són més fàcils determinats aprenentatges.
La teoria consta de cinc estadis com la
de Freud i Piaget, i tot seguit us explicarem el cinquè.
És caracteritzada per tenir unes
competències desenvolupades, tot i tenir un problema amb la personalitat, ja
que aquest període és un moment de canvis en tots els aspectes. Pel que fa a
l'edat, és a partir dels 12 anys, l'etapa de la pubertat i l'adolescència. Aquí
es comença a tenir sentiment de responsabilitat i a ser autònom. L'objectiu
principal és trobar el jo, és a dir, la teva identitat. L'individu és capaç de
formular situacions hipotètiques i pensar en les diferents possibilitats que
pot haver-hi.
En conclusió, totes les teories tenen
trets en comú, cada un dels psicoanalítics pensa que en l'etapa de
l'adolescència hem de trobar el nostre jo, és a dir la nostra identitat.
Aquesta pot presentar una sèrie de problemes, però ja tenim la capacitat
d'analitzar la situació i escollir la millor solució, ja que hem de pensar que
pot tenir conseqüències. Encara que puguem observa aquestes semblances, també
ens hem de fixar en totes les diferències que comporten cada una d'aquestes
teories. Podem observar que cada autor es centra en un concepte per observar,
Froid en el plaer, Piaget en el cognitiu, Erikson en la personalitat, i per
últim Henry Wallon en l'eduació. Aquestes són les principals diferències, però
també es diferencien en els estadis. S'ha de dir que Freud, Piaget i Wallon,
més o menys distribueixen cinc estadis en les mateixes edats, en canvi, Erikson
considera vuit estadis amb unes edats totalment diferents.
Tots tres hem pogut observar un blog molt complet envers a l'explicació dels 4 psicoanalistes i la seva profunda comparació, especialment de Henry Wallon. Considerem que la vostra forma d'esquematitzar el article, tot i ser diferent a la nostra, és entenedora i complexa. Ens ha agradat que adheríssiu imatges de cada un dels personatges. En conclusió, podem valorar el vostre treball molt positivament.
ResponEliminaFelicitats per la feina feta! :) <3
Gràcies companys. Podeu visitar-nos quan vulgeu!! <3
EliminaBona comparació, l'últim paràgraf està molt bé ja que resumeix les idees comuns dels quatre psicoanalítics.
ResponEliminaPersonalment hagués posat una imatge dels altres tres psicoanalítics, com heu fet amb Freud.
Gràcies per l'aportació, però hem de remarcar que segons el suport utilitzat pot haver-hi petites dificultats.
EliminaEn general la informació de cada psicoanalista és correcta i està molt ben explicada. Cal revisar algunes faltes d'ortografía, sobretot en la conclusió. Hem trobat en falta una opinió explicant amb quin autor us sentiu més identificades. Les fotografies li donen una millor estètica!
ResponEliminaGràcies, vam intenar redactar-ho d'una manera més dinàmica, ja que d'aquesta manera podia ser més entenedora. I pel que fa a l'opinió, en algun fragment es pot veure reflexada, però vam voler donar més importància a l'anàlisi d'aquests.
EliminaSegons Jean Piaget, la etapa de la adolescència entre els 12 i 19 anys, es caracteritza en un assoliment del raonament lògic. Però, que passaria si una persona no arriba a aquesta capacitat d'assoliment de certes conclusions. Segons Piaget, ja tenim la capacitat de formular idees de coses que encara no ens han ensenyat o no hem après i comprendre idees abstractes o que seran. Però, i si no tenim la capacitat de fer-ho? I si fos diferent aquesta capacitat en cada sexe? Ja que molta gent diu que les noies maduren avans.
ResponEliminaCada vegada per culpa de les noves tecnologies que en’s faciliten la feina, cada vegada ens fa menys falta refreccionar i arribar a pensar diferentes teories o temes, això provoca no assolir alguns conceptes per culpa de no posar-nos reptes diaris. Doncs a partir de casos, de no poder assolir aquest tipus de conceptes, que en diria Piaget?
Estel, considerem que la maduració és un tema a part, ja que tu pots ser molt madur però et pots trobar en una situació nova i no saber que fer, i el mateix en un cas contrari. Pel que fa a les noves tecnologies, és cert que ens faciliten la feina, però no creiem que aquestes tecnologies no ens permetin posar-nos reptes diaris.
EliminaEn resum, creiem que totes les persones tenen aquesta capacitat, potser algunes més desenvolupada que altres, però la tenen.